Ko helpt Mohammed op weg

“Ik sta er niet alleen voor!”

Mohammed Albaydhani is ongeveer anderhalf jaar in Nederland. Hij komt uit Yemen. Veel van zijn familie­-leden wonen nu in Saoedi Arabië.
“Ik koos voor Nederland omdat je hier kansen krijgt voor een goede studie. En dat klopt, want ik volg Nederlandse les op het Albeda in Rotterdam en wil graag een admini­stratieve ­studie gaan volgen.” 

Druk programma

Voor de coronacrisis had Mohammed nog een vol weekprogramma. “Ik had maandag, dinsdag en woensdag les. Op donderdag zat ik in de bibliotheek en op vrijdag deed ik de Eurowijzer-cursus*. Ik werkte als vrijwilliger bij de SWOS in Schoonhoven. Nu ik thuis ben, probeer ik zo snel mogelijk Neder­lands te leren, want ik wil verder. Ik zit ook vaak op YouTube en luister naar Nederlandse rapmuziek.”

Praktische hulp

Vanaf zijn aankomst in Schoonhoven heeft Mohammed veel contact met Vluchtelingenwerk Krimpenerwaard. Vrijwilliger Ko Sinke, maatschappelijk begeleider bij deze organisatie, vertelt: “Vanaf het moment dat een statushouder een woning krijgt toegewezen, begint de papierwinkel. We kunnen iemand twee jaar begeleiden, daarna dragen we het over aan een welzijnsorganisatie.

Als iemand gesetteld is en als de huur- en zorgtoeslag geregeld zijn, gaan we zitten en maken we samen een overzicht. We leggen uit wat maandelijkse ­lasten zijn, zoals huur, zorgverzekering, energie, ­water, telefoon en internet. We geven uitleg over verschillende instanties en laten zien welke logo’s daarbij horen, ­zodat mensen de rekening herkennen aan het plaatje. Ook waarschuwen we dat je niet zomaar contracten moet aangaan in verband met boetes, als je niet meer kan betalen. We leggen het verschil uit tussen A-merken en goedkopere (huis-)merken.”

Even langs

Mohammed: “Ko en Els (teamleider) helpen me bij alles. Zo sta ik er niet alleen voor. Als ik een ingewikkelde brief krijg, leg ik die aan hun voor. Ik begreep bijvoorbeeld niet hoe het werkt met het doorgeven van meterstanden. Je betaalt vooraf en later moet je misschien nog bijbetalen of je krijgt juist geld terug. Ik heb de brief eerst vertaald met een vertaal-app, maar snapte ook de vertaling niet.”

Best ingewikkeld

Ko beaamt dat de brieven niet altijd begrijpelijk zijn opgesteld. “Ik heb me verdiept in de toeslagbrieven en zelfs ik heb er moeite mee. Je kunt begrij­pen dat anderstaligen en laag- of ongeletterden er weinig van snappen. Zij missen de sluitingstermijn voor het aanvragen van toeslagen of het betalen van rekeningen. Of krijgen een bedrag gestort, waarvan het niet duidelijk is waarvoor. En dan is het fijn dat we kunnen meekijken. Het is vaak een hele puzzel. Maar we helpen graag!”

*Euro-Wijzer: begeleiding bij ­omgaan met geld

Als vluchtelingen in Nederland aankomen, hebben ze vaak geen ­financiële reserves en tegelijkertijd geen idee hoe het in Nederland werkt. Om de reis naar Nederland mogelijk te maken zijn veelal schulden gemaakt. Ook zijn er statushouders die een grote financiële druk voelen naar hun achter­gebleven familie. Om hun huis in te richten, hebben ze een lening gekregen. Ze betalen hoge kosten voor gezinshereniging en voor het afsluiten van een lening bij DUO om hun inburgering te betalen. In de cursus Euro-Wijzer leren status­houders om financieel zelfredzaam te worden en om (verdere) schulden te voorkomen. De cursus bestaat uit 4 lessen.

Delen via: